«دولت ترامپ هیچ برنامهای برای ایران ندارد. این جنگ غیرقانونی بر پایهی دروغها بنا شده و بدون وجود هیچ تهدید فوری علیه کشور ما آغاز شده است. دونالد ترامپ هنوز حتی یک دلیل روشن برای این جنگ ارائه نکرده و به نظر میرسد هیچ برنامهای هم برای چگونگی پایان دادن به آن ندارد.»[1]
این سخنان سناتور «الیزابت وارن» پس از شرکت در جلسهی محرمانهی کنگره دربارهی ایران است. مشابه این سخن را میتوان بهوفور در اظهارات سناتورها و نمایندگان آمریکایی و در عناوین و سطور تولیدات محافل فکری آمریکا یافت. در یک نمونهی دیگر، اکونومیست در طرح روی جلد خود درج میکند: «جنگِ بدون راهبرد».[2]
«مارک وارنر» سناتور ویرجینیا و عضو «گروه ۸» (هشت نمایندهی منتخب و برجستهی کنگره که پیش از بقیهی نمایندگان و سناتورها، اطلاعات محرمانه در حوزهی امنیت ملی و سیاست خارجی را دریافت میکنند) گفته است:
«دولت ترامپ نشانهای از داشتن برنامه برای پس از حملهی نظامی به ایران بروز نداده است… . در هیچیک از جلسات توجیهی [دولت در کنگره]، من توضیحی دربارهی فاز دوم جنگ پیدا نکردم.»[3]
وی همچنین میگوید:
«دولت تا الان توجیه خود برای جنگ را چهار یا پنج مرتبه تغییر داده: از مقابله با تهدید هستهای تا موشکی، تا تغییر نظام تا هدفگیری نیروی دریایی ایران.»[4]
«جانی اولزِفسکی» نیز از ترامپ به دلیل ناتوانیاش در توجیه «هدف، راهبرد، خطرها و اینکه این جنگ چگونه می تواند به منافع آمریکا کمک کند»، انتقاد کرده است.[5]
علاوه بر موارد فوق، شواهد میدانی هم نشان میدهد که رئیسجمهور آمریکا راهبرد، هدف و برنامهی مشخص و قابلدفاعی برای ادامهی جنگ با ایران ندارد.
تصور ترامپ این بود که با ترور رهبر معظم انقلاب و فرماندهان ارشد، کشور دچار اضطراب و هرج و مرج داخلی شده و سپس از دل این آشوب، فرصتی برای اقدامات بعدی و سوق دادن جمهوری اسلامی به سمت نابودی ساختارها و در نهایت، تغییر نظام به دست میآید. این هدف با حضور پرشور و انقلابی هر شب مردم در خیابانها و میادین شهرها محقق نشد. از طرف دیگر، حفظ و حتی تشدید آتش بر مواضع آمریکایی و صهیونیستی در گسترهی وسیع کل منطقه نیز با محاسبات آمریکا همخوانی نداشت و ترامپ را بیش از پیش در موضع ضعف و سردرگمی قرار داده است.
بر این اساس، تداوم حملات سنگین به طرف مقابل تا رساندن ماجرا به نقطهای که تثبیتکنندهی تغییرات اساسی رخداده در معادلات خلیج فارس و تنگهی هرمز باشد، ضروری است. مقاومت در این مسیر، با اینکه هزینههایی برای کشور دارد، اما تضمینکنندهی آیندهای روشن برای ایران و شکستی راهبردی برای واشینگتن است. در چنین شرایطی، هرگونه سخن از مذاکره و آتشبس و ارسال پیام ضعف، آن هم در حالی که روحیهی عمومی مردم از جنس حماسه و خشم است، بیتردید خلاف منافع ملی و تسهیلکنندهی تجاوزهای مکرر آمریکا و رژیم صهیونیستی در آیندهی نزدیک خواهد بود.
منابع
[1] https://www.warren.senate.gov/newsroom/videos/watch/i-just-left-a-classified-briefing-with-the-trump-admin-about-the-war-in-iran
[2] https://www.economist.com/weeklyedition/2026-03-07
[3] https://www.cnbc.com/2026/03/03/trump-iran-shifting-narrative-us-war.html
[4] همان
[5] https://olszewski.house.gov/media/press-releases/olszewski-issues-statement-us-israel-attacks-iran



