بررسی اهداف و سیاست‌های آمریکا در برابر چین

16 بهمن 1402

این گزارش در خرداد ۱۴۰۱ براساس سخنرانی که آنتونی بلینکن در همان ماه در دانشگاه جورج واشنگتون ارائه کرده بود و به تببین چارچوب سیاست آمریکا در قبال چین پرداخته، آماده شده است و اکنون به دلیل اهمیت موضوع منتشر می شود

مقدمه

ظهور چین به عنوان رقیب بالقوه برای تسلط غرب به رهبری ایالات متحده، نشان دهنده بازگشت رقابت قدرت‌های بزرگ در نظم بین‌المللی است. چین که در حال حاضر دومین اقتصاد بزرگ جهان است، در مسیر پیشی گرفتن از ایالات متحده تا سال 2030 و تبدیل شدن به بزرگترین اقتصاد جهان قرار دارد. رشد چین به عنوان یک قدرت جهانی از نظر اقتصادی، فناوری و نظامی، ایالات متحده و برخی از متحدانش را ناآرام کرده است.

چندین سال است که دولت آمریکا، چین را جدی‌ترین چالش آمریکا شناسایی کرده است. شاید صریح‌ترین جمله را بلینکن وزیر خارجه کنونی آمریکا گفته است که چین تنها کشوری است که هم قصد دارد نظم بین‌المللی را تغییر دهد و هم قدرت اقتصادی، دیپلماتیک، نظامی‌و تکنولوژیکی برای انجام آن دارد. چشم انداز پکن ما را از ارزش‌های جهانی که در 75 سال گذشته پیشرفت‌های زیادی در جهان داشته دور می‌کند.

بر این اساس شناخت درست، به روز و عمیق سیاست آمریکا در قبال چین نقش مهمی در فهم بهتر تحولات کلان بین‌المللی خواهد داشت. آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده، ۵ خرداد ۱۴۰1 (26 می 2022) در سخنرانی خود در انجمن آسیایی دانشگاه جورج واشنگتن به تشریح رویکرد دولت بایدن به چین پرداخته است.[1] این سخنرانی منبع مهمی برای شناخت سیاست آمریکا در قبال چین است. در این گزارش ضمن بررسی محور‌های اصلی این سخنرانی به توضیح آنها با استفاده از رویدادهای رخ داده در یک سال گذشته می‌پردازیم.

اهداف و سیاست‌های آمریکا در قبال چین

بررسی سخنرانی بلینکن نشان می‌دهد که رویکرد آمریکا در برابر چین سه هدف کلی را دنبال می‌کند:

  • کاهش آسیب‌پذیری آمریکا از چین
  • وابسته کردن بیشتر متحدین آمریکا به آمریکا و کاهش وابستگی آن‌ها به چین
  • مهار چین (افزایش هزینه برای چین)

آمریکا برای دستیابی به این اهداف چند سیاست را دنبال می‌کند:

  • تقویت سرمایه‌گذاری در داخل به منظور افزایش توان اقتصادی، حفظ و گسترش نفوذ اقتصادی آمریکا و تقویت زنجیره تامین آمریکا
  • سرمایه‌گذاری‌ بیشتر در تحقیق و نوآوری به خصوص در حوزه‌هایی که انتظار می‌رود چین هدف رهبری جهانی را در آنها دنبال می‌کند.
  • تغییر زنجیره تامین جهانی از چین
  • احیای حضور آمریکا در نهادهای بین‌المللی
  • احیای شبکه اتحاد‌ها و ائتلاف‌های آمریکا
    1. تقویت ارتباطات آمریکا در منطقه جنوب و شرق آسیا و تضعیف نفوذ چین در این منطقه به طور خاص متوجه آمریکا قرار گرفته است. تضعیف موقعیت چین در دریای چین جنوبی و شرقی از دیگر سیاستهای آمریکا در این منطقه است.
    2. تلاش برای تقویت روابط تجاری آمریکا با اروپا
  • توسعه زیر ساختها در کشورهای در حال توسعه به منظور کاهش نفوذ چین
  • تقویت ناتو
  • تلاش برای عدم دستیابی چین به فناوری‌های جدید
    1. تقویت کنترلهای صادراتی خصوصا در فناوری‌های پیشرفته
    2. حفاظت بیشتر از همکاری‌های علمی و تحقیقاتی به منظور عدم دستیابی چین به فناوری‌ها و داده‌های حساس یا تسلط بر بخش‌های استراتژیک زنجیره تامین
  • همکاری با چین در چالش‌های بین‌المللی مانند حوزه‌های آب و هوایی، عدم اشاعه تسلیحات، کوید، بحران غذایی و…
  • تخریب تصویر چین
    1. تخریب چهره حقوق بشری چین
    2. در بخش‌های سرمایه‌گذاری و روابط تجاری چین با سایر کشورها، آمریکا به دنبال ایجاد هراس و شک در میان همکاران چین است. ترس از بحران بدهی، آسیب‌های زیست محیطی، بیکاری، سرمایه‌گذاری غیر شفاف و.. یجاد ترس از اینکه چین بخواهد به هژمونی در جهان تبدیل شود و ایجاد ترس از تحریم‌ها و اقدامات چین در برابر مخالفان.
  • پیوند‌زدن مسئله اوکراین به تایوان
  • تغییر سیاستهای نظامی آمریکا متناسب با تهدید چین
  • حمایت از تقویت توان نظامی تایوان و حمایت از حضور تایوان در مجامع بین‌المللی و تقویت روابط اقتصادی با تایوان

هر یک از سیاست‌های فوق در ادامه مورد بررسی دقیق‌تر قرار می‌گیرد:

تقویت سرمایه‌گذاری در داخل آمریکا با هدف کاهش آسیب‌پذیری

آمریکا به منظور افزایش توان اقتصادی، حفظ و گسترش نفوذ اقتصادی خود و تقویت زنجیره تامین آمریکا به دنبال آن است که مزیت‌های اقتصادی گذشته خود را در داخل بازسازی کند تا وابستگیش به تولیدات چین کاهش دهد.

بلینکن در مورد سیاستهای دولت بایدن در این بخش می‌گوید:

«دولت بایدن سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای را در منابع اصلی قدرت ملی ما انجام می‌دهد. او یک استراتژی صنعتی مدرن را برای حفظ و گسترش نفوذ اقتصادی و تکنولوژیکی آمریکا، انعطاف‌پذیری بیشتر اقتصاد و زنجیره‌های تامین، و تقویت مزیت رقابتی ما شروع کرده است.»

همچنین اشاره می‌کند که بایدن سال گذشته سرمایه‌گذاری‌های زیرساختی بزرگی را در مدرن سازی بزرگراه‌ها، بنادر، فرودگاه‌ها، راه آهن و پل‌های آمریکا به منظور انتقال سریعتر کالاها به بازار و افزایش بهره‌وری امضا کرده است. و همچنین به منظور بهبود محیط کسب و کار، گسترش اینترنت پر سرعت را در دستور کار دولت قرار داده است.

فاکس‌نیوز در ماه ژوئن خبر داد که اواخر ماه می، قانونگذاران کمیته خدمات مسلح مجلس نمایندگان آمریکا به دنبال تصویب لایحه‌ای به نام قانون REEShore بودند که به دنبال بودجه برای تامین مواد معدنی و مشوق‌های دولتی برای استخراج آنها در ایالات متحده است. آنها خواستار یک صندوق ویژه در بودجه دفاعی مالی 2023 برای مواد معدنی خاکی کمیاب شدند. پنتاگون هم به دنبال تزریق 253.5 میلیون دلار برای تهیه مواد معدنی استراتژیک از جمله تیتانیوم، تنگستن و کبالت است. کنترل نزدیک به 90 درصد از منابع معدنی خاکی کمیاب جهان در دست چین است و آمریکا نگران است که چین بتواند در یک حرکت مجموعه نظامی-صنعتی آمریکا را از توانایی ساخت سلاح محروم کند.[2]

سرمایه‌گذاری‌ بیشتر در تحقیق و نوآوری

دولت بایدن به منظور جبران عقب‌ماندگی‌های تکنولوژیکی از چین بنا دارد سرمایه‌گذاری‌هایی را در بخش فناوری و نوآوری انجام دهد واز این طریق وابستگی خود را به فناوری‌های جدید چینی کاهش دهد.

بلینکن در این مورد می‌گوید:

«ما در حال انجام سرمایه‌گذاری استراتژیک در آموزش و آموزش کارگران هستیم. تا کارگران آمریکایی بتوانند فناوری‌های آینده را طراحی کنند، بسازند و به کار گیرند.»

او می‌گوید:

«از آنجا که استراتژی صنعتی ما بر فناوری متمرکز است، ما می‌خواهیم در تحقیق، توسعه و تولید پیشرفته سرمایه‌گذاری کنیم. شصت سال پیش، دولت ما بیش از دو برابر درصدی که ما الان برای نوآوری هزینه می‌کنیم برای تحقیقات هزینه می‌کرد. سرمایه‌گذاری‌هایی که به نوبه خود، نوآوری بخش خصوصی را تسریع کردند. اینگونه بود که در مسابقه فضایی پیروز شدیم، نیمه‌هادی را اختراع کردیم، اینترنت را ساختیم. ما قبلاً به نسبت تولید ناخالص داخلی خود در تحقیق و توسعه رتبه اول را در جهان داشتیم اما اکنون نهمین هستیم. این در حالی است که چین از رتبه هشتم به دوم رسیده است.»

بلینکن در مورد حوزه‌هایی که آمریکا قصد دارد بیشتر بر آن متمرکز می‌شود می‌گوید:

«سرمایه‌گذاری‌های تاریخی در تحقیق و نوآوری، از جمله در زمینه‌هایی مانند هوش مصنوعی، بیوتکنولوژی، محاسبات کوانتومی انجام خواهیم داد. اینها حوزه‌هایی هستند که پکن مصمم به رهبری آنها است. با توجه به مزیت‌های آمریکا، برتری با ماست که نه تنها از نظر توسعه فناوری‌های جدید، بلکه در شکل دادن به نحوه استفاده از آنها در سراسر جهان، به‌گونه‌ای که ریشه در ارزش‌های دموکراتیک داشته باشند، نه ارزش‌های استبدادی عمل خواهیم کرد.»

به عنوان بزرگترین اقدام دولت بایدن، بلینکن از قانون رقابت آمریکا 2021 نام می‌برد که در حال حاضر در کنگره در حال بررسی است تا اختلافات نسخه سنا با مجلس نمایندگان را حل و فصل کند.طبق این قانون دولت قرار است سرمایه‌گذاری بزرگی را بر روی نیمه‌هادی‌ها و زنجیره تامین انجام دهد. بلینکن می‌گوید:

«اما ما نمی‌توان منتظر بمانیم( اشاره به تصویب قانون رقابت آمریکا). زنجیره‌های تامین اکنون در حال حرکت هستند و اگر آنها را به اینجا نکشیم، در جای دیگری ایجاد می‌شوند. این سرمایه‌گذاری‌ها نه تنها آمریکا را قوی‌تر می‌کند. بلکه ما را به شریک و متحد قوی‌تری نیز تبدیل خواهند کرد.»

تغییر زنجیره تامین جهانی از چین

وابستگی جهان به کالا‌ها و تولیدات چین مانع از بسیاری از سیاستهای مهار چین توسط آمریکا می‌شود. اختلال در زنجیره تامین کالاها از سمت چین می‌تواند اقتصاد آمریکا و بسیاری از اتحادهای آمریکا را با چالش جدی روبه رو کند. آمریکا و بسیاری از متحدانش در طی سیاستهای کوید صفر چین دو مرحله طعم این اختلال را چشیده‌اند. به نظر آمریکا با عنوان تنوع بخشیدن به زنجیره تامین می‌خواهد وابستگی کشور‌ها را به چین کاهش دهد. و با تغییر مسیر آن به سمت آمریکا با توجه به سیاستهای فوق وابستگی متحدانش را به خود افزایش دهد.

بلینکن می‌گوید:

« ما امنیت و انعطاف‌پذیری زنجیره تامین را با تجدید تولید یا تامین مواد از کشورهای دیگر در بخش‌های حساس مانند داروسازی و مواد معدنی حیاتی تقویت خواهیم کرد، به طوری که به هیچ تامین‌کننده‌ای وابسته نباشیم. ما با دیگران در برابر اجبار و ارعاب اقتصادی کنار هم خواهیم ایستاد. ما کاری می‌کنیم تا مطمئن شویم که شرکت‌های آمریکایی در تجارتی که نقض حقوق بشر از جمله کار اجباری را تسهیل می‌کند یا از آن سود می‌برد، درگیر نمی‌شوند.»

در راستای همین سیاست آمریکا تلاش می‌کند تا وابستگی متحدانش را هم به چین کاهش دهد:

  • 5 می ‌۲۰۲۲، ارم استرانگ اکونومیک گزارش داد که با اوج گرفتن تنش‌های تجاری بین چین و استرالیا، استرالیا به دنبال محدود کردن کامل تجارت با چین است. تونی ابوت، نخست وزیر سابق استرالیا گفت: «به دلایل اقتصادی، ما باید به دنبال جایگزینی چین در زنجیره‌های تأمین شویم و با توجه به پایگاه تولیدی بسیار پیشرفته هند، جایگزینی بهتر از هند برای چین و بسیاری از زنجیره‌های تأمین آن‌ها وجود ندارد».استرالیا اکنون به دنبال یک قرارداد تجاری دوجانبه 100 میلیارد دلاری با هند است. هند و استرالیا پس از بیش از یک دهه مذاکره در ماه آوریل وارد یک توافقنامه تجارت آزاد تحت عنوان «توافقنامه همکاری اقتصادی و تجاری استرالیا و هند» (ECTA) شدند. این قرارداد تجارت بین کشورها را از 27.5 میلیارد دلار در سال 2021 به 45 میلیارد دلار در پنج سال آینده افزایش می‌دهد.[3]
  • نیکی ژاپن در اوایل ماه مه گزارش داد، ژاپن و ایالات متحده برای همکاری نزدیک در زمینه توسعه فرآیندهای نیمه‌هادی 2 نانومتری و تولید انبوه توافق کردند. [4]
  • در ماه ژوئن کاخ سفید اعلام کرد به منظور عرضه کافی پنل‌های خورشیدی برای تامین نیازهای تولید برق، پنل‌های وارداتی از کامبوج، مالزی، تایلند و ویتنام به مدت دو سال از تعرفه واردات معاف می‌شوند. اما چین به عنوان بزرگترین تولید‌کننده پنل‌های خورشیدی در جهان از این معافیت مستثنی شده است. [5]
  • وال استریت ژورنال، 21 می گزارش داد اپل به دنبال افزایش تولید در خارج از چین است. هند و ویتنام که در حال حاضر بخش کمی‌از تولیدات اپل را به خود اختصاص می‌دهند به احتمال زیاد به عنوان جایگزین‌های چین مطرح خواهند شد. [6]
  • رویترز، 20 می گزارش داد بایدن در اولین مقصد سفر خود به کره به کارخانه تراشه‌های سامسونگ الکترونیک رفت. بایدن در این بازدید گفته است که امواج شوک اقتصادی ناشی از جنگ روسیه در اوکراین، نیاز به تامین امنیت زنجیره‌های تامین حیاتی را به گونه‌ای که اقتصاد و امنیت ملی ایالات متحده به کشورهایی که «ارزش‌های ما را به اشتراک نمی‌گذارند» وابسته نباشند، برجسته کرده است. بایدن گفت که: آینده در اقیانوس هند و اقیانوس آرام نوشته خواهد شد و اکنون زمان آن فرا رسیده است که ایالات متحده و شرکای همفکر خود روی یکدیگر سرمایه‌گذاری کنند.
  • سامسونگ، مالک کارخانه تراشه کره‌جنوبی، نوامبر گذشته اعلام کرد که قصد دارد یک کارخانه نیمه‌هادی 17 میلیارد دلاری در تگزاس افتتاح کند.[7]
  • رویترز در۲۰ می گزارش داد که سیاستگذاران اتحادیه اروپا تلاش دارند به منظور کاهش وابستگی به چین، تولید داخلی منیزیم را تقویت کنند. اتحادیه اروپا، نگران است که کاهش محموله‌ها از چین، که بیش از 90 درصد منیزیم را به این اتحادیه عرضه می‌کند، تولید خودرو، قطعات هواپیما و سایر محصولات وابسته به این ماده معدنی را محدود کند. در سندی از اتحادیه اروپا منیزیم به عنوان یکی از مواد خام حیاتی با بالاترین ریسک دائم عرضه اما بدون بهبود در طول زمان معرفی شده است. در این سند آمده است که اتحادیه اروپا باید تا سال 2030، 15 درصد از منیزیم مورد نیاز خود را در داخل تامین کند..[8]
  • SK Group، دومین شرکت بزرگ کره جنوبی پس از گروه سامسونگ همزمان با سفر بایدن به کره جنوبی اعلام کرد که طی پنج سال آینده 247 تریلیون وون (195.24 میلیارد دلار) در بخش‌های نیمه‌هادی، باتری و داروسازی زیستی سرمایه‌گذاری خواهد کرد. [9]
  • وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز پنجشنبه ۲ژوئن در یک کنفرانس ویدئویی با رسانه‌های اروپایی گفت که: چین امنیت، اقتصاد و ارزش‌های اروپا را به چالش کشیده است. کشورهای اروپایی باید برای رویارویی با چالش فزاینده چین در برابر نظم جهانی موجود با یکدیگر همکاری کنند. مقابله با نفوذ چین بر جهان برای حفظ سبک زندگی اروپایی ضروری است. او از جامعه اروپایی خواست تا با ایالات متحده همکاری کنند و از موضوعات ساده مانند زنجیره تامین شروع کنند.[10]

 احیای حضور آمریکا در نهادهای بین‌المللی

در چند دهه گذشته آمریکا از بسیاری از سازمان و نهاد بین‌المللی خارج شده است و اینکار در دوران ترامپ شد گرفت. خارج شدن از سازمان‌ها و نهادهای بینت‌المللی اثرگذاری او را در برخی رویه‌های بین المللی کاهش داده بود. متقابلا در دو دهه اخیر چین تلاش کرده است تا حضور پر رنگی در نهادهای بین‌المللی داشته باشد و علاوه بر این تلاش کرده است تا سازمانهای بین‌المللی موازی با نهادهای غربی ایجاد کند. احیای حضور آمریکا در نهادهای بین‌المللی مسیری است برای اثرگذاری بیشتر آمریکا در عرصه جهانی؛ اثرگذاری بیشتر بر روی متحدین و اهرمی برای کنترل و مهار بیشتر چین.

بلینکن در مورد این سیاست می‌گوید:

« ما اجلاس‌های جهانی را برای شکست کوید۱۹ و تجدید دموکراسی جهانی تشکیل داده‌ایم و دوباره به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد و WHO، سازمان بهداشت جهانی ملحق شده‌ایم.»

احیای شبکه اتحاد‌ها و ائتلاف‌های آمریکا

بلینکن در سخنرانی خود اشاره می‌کند که دومین بخش از استراتژی آمریکا همسویی با متحدان و شرکایمان برای پیشبرد چشم انداز مشترک برای آینده است.» وی می‌افزاید:

« ما تلاش‌هایمان را با شبکه متحدان و شرکای خود هماهنگ خواهیم کرد و با هدف مشترک و با دلیل مشترک عمل می‌کنیم. دولت بایدن از روز اول تلاش کرده است تا شبکه بی‌بدیل اتحادها و مشارکت‌های آمریکا را دوباره انرژی بخشد و دوباره در نهادهای بین‌المللی مشارکت کند. ما شرکا را تشویق می‌کنیم تا با یکدیگر و از طریق سازمان‌های منطقه‌ای و جهانی کار کنند و ما ائتلاف‌های جدیدی را به پا کنیم.»

تقویت ارتباطات آمریکا در منطقه جنوب و شرق آسیا

تقویت ارتباطات آمریکا در منطقه جنوب و شرق آسیا به منظور مهار چین از چند جهت قابل تامل است. آمریکا می‌خواهد زنجیرهای تامین دیگر منطقه را فعالتر‌کند و تولیدات آنها را جایگزین چین کند، با افزایش اتحادهایش در منطقه محیط را برای چین امنیتی کند و از جهت دیگر مانع نفوذ بیش از پیش چین در منطقه شود.

دولت ایالات متحده استراتژی هند و اقیانوس آرام خود را در فوریه 2022 منتشر کرد که اولویت‌های سیاستیش را در منطقه برای مهار چین مشخص می‌کند.

بلینکن در این سخنرانی می‌گوید که (تقویت اتحادها) در هیچ کجا به اندازه منطقه هند و اقیانوس آرام صادق نیست، جایی که روابط ما، از جمله اتحادهای پیمانی ما، از قوی‌ترین روابط ما در جهان است. همچنین وی ادامه می‌دهد که بایدن در سفر اخیر خود به منطقه این اولویت را تقویت کرده است و او در ادامه به برخی از اقدامات دولت بایدن در مورد این سیاست هم اشاره می‌کند:

– «بایدن مجدداً بر اتحادهای امنیتی حیاتی ما با کره جنوبی و ژاپن تأکید کرد و همکاری اقتصادی و فناوری خود را با هر دو کشور تعمیق بخشید.»

– «بایدن چارچوب اقتصادی هند و اقیانوس آرام برای رفاه(IPEF) را راه‌اندازی کرد که اولین ابتکار در نوع خود برای منطقه است.  IPEF، با پرداختن به موضوعات پیشرفته مانند اقتصاد دیجیتال، زنجیره تامین، انرژی پاک، زیرساخت‌ها و فساد رهبری اقتصادی آمریکا را تجدید می‌کند، و آن را برای قرن بیست و یکم تطبیق می‌دهد. ده‌ها کشور، از جمله هند، قبلاً به آن ملحق شده‌اند. اعضای IPEF با هم بیش از یک سوم اقتصاد جهانی را تشکیل می‌دهند.»

– «بایدن در این سفر در اجلاس سران کشورهای چهارگانه استرالیا، ژاپن، هند و ایالات متحده شرکت کرد. قبل از روی کار آمدن بایدن، اعضای چهارگانه هرگز در سطح رهبران ملاقات نکردند. بایدن اولین نشست رهبران را در سال گذشته تشکیل داد، و تاکنون چهار اجلاس سران برگزار کرده است. چهارگانه اکنون به یک تیم منطقه‌ای پیشرو تبدیل شده است.»

– «قدرت‌های چهارگانه، یک مشارکت جدید هند و اقیانوسیه را برای کنترل اطلاعاتی بیشتر دریایی راه‌اندازی کردند، اکنون شرکای ما در سراسر منطقه می‌توانند در آب‌های نزدیک سواحل خود بهتر بر ماهیگیری غیرقانونی و محافظت از حقوق دریایی و حاکمیت خود نظارت کنند.»

– «ما مشارکت امنیتی جدید بین استرالیا، بریتانیا، و ایالات متحده، معروف به AUKUS ایجاد کرده‌ایم.»

– «ما در حال تقویت همکاری خود با آسه‌آن هستیم. در اوایل این ماه، ما میزبان اجلاس سران ایالات متحده و آسه آن بودیم تا مسائل فوری مانند بهداشت عمومی و بحران آب و هوا را با هم بررسی کنیم. این هفته، هفت کشور آسه آن به اعضای بنیانگذار چارچوب اقتصادی هند و اقیانوسیه تبدیل شدند.»

– «ایجاد پل‌هایی میان شرکای هند-اقیانوس آرام و اروپایی یکی دیگر از سیاستهای دولت بایدن در حوزه اتحادهاست. بایدن همچنان اشاره می‌کند که ما از متحدان آسیایی خود برای نشست ناتو در ماه آینده در مادرید دعوت کرده‌ایم.»

مقابله با سیاست دریای چین جنوبی نیز بخشی از استراتژی آمریکا در این منطقه است. بلینکن می‌گوید که ما به مخالفت با فعالیت‌های تهاجمی و غیرقانونی پکن در دریای جنوب و شرق چین ادامه خواهیم داد. ما با متحدان و شرکای خود کار خواهیم کرد تا از آزادی ناوبری و پروازهای هوایی حمایت کنیم، که باعث رونق منطقه برای چندین دهه شده است و ما به پرواز و کشتیرانی در هر کجا که قوانین بین‌المللی اجازه دهد ادامه خواهیم داد.

  • جوزف‌یون، فرستاده ویژه رئیس‌جمهور بایدن ۱۴-۱۶ ژوئن به منظور تمدید پیمان انجمن آزاد (COFA) با جزایر مارشال، سه کشور جزیره‌ای کوچک اما استراتژیک اقیانوس آرام، به این منطقه سفر کرد. آمریکا برای تمدید این قرارداد‌ها مدت‌ها با چالش مواجه بود. تحولات اخیر امنیتی منطقه و نگرانی آمریکا از نفوذ چین در این منطقه موجب شد که بایدن به رفع اختلافات موجود در این حوزه توجه بیشتری کند. انتصاب یون در ماه مارس به تعامل دولت بایدن با کشورهای جزیره اقیانوس آرام شتاب بیشتری داده است. [11]
  • ۱۲ می‌2022، بایدن یک نشست دو روزه را با 10 کشوری عضو انجمن کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) برگزار کرد. بایدن وعده داد که 150 میلیون دلار برای زیرساخت‌ها، امنیت، آمادگی در برابر همه‌گیری و سایر تلاش‌ها با هدف مقابله با نفوذ چین در منطقه سرمایه‌گذاری می‌کند.[12]
  • در هفته اول ژوئن وانگ‌یی وزیر خارجه چین به ده جزیره این منطقه سفر کرد. در این سفر چین توافقی بر سر یک پیمان تجارت، ماهیگیری و امنیت گسترده را با جزایر منطقه اقیانوس آرام دنبال می‌کرد.[13] همزمان با سفر وانگ، رئیس جمهور جدید استرالیا- به عنوان نماینده سیاستهای آمریکا در منطقه- در ادامه رقابت با چین در این منطقه گفته بود که استرالیا «طرح جامعی» برای اقیانوس آرام دارد.[14]و سفرهای گسترده‌ای به جزایر منطقه انجام داد. سرانجام آنطور که سفیر چین در فیجی گفته در حالی که «حمایت کلی» از توافق در میان وزرای خارجه وجود داشته است، پس از ابراز نگرانی برخی از کشورهای اقیانوس آرام، این توافق کنار گذاشته شده است. [15]
  • بعد از سفر ماه می بایدن به آسیا، وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا از ۵-۱۴ ژوئن یک سفر 9 روزه به منطقه جنوب و شرق آسیا داشت و با مقامات ژاپن، کره جنوبی، فیلیپین، ویتنام و لائوس دیدار کرد. شرمن در این سفر وظیفه داشت که «تردید» شرکای آمریکا را برای همراهی با آمریکا برای مخالفت با چین برطرف کند. شرمن همچنان در سئول به دنبال تقویت همکاری‌های سه جانبه بین ایالات متحده، ژاپن و کره جنوبی بود. [16]

تلاش برای تقویت روابط فرا آتلانتیک

تقویت روابط تجاری آمریکا با اروپا بخشی از سیاست بایدن در مورد چین است. روی دیگر سیاست کاهش وابستگی به چین افزایش روابط تجاری و احتمالا افزایش وابستگی اروپا به آمریکاست.

بلینکن می‌گوید:

«ما همچنین اتحادهای خود را در سراسر اقیانوس اطلس عمیق‌تر کرده‌ایم. ما سال گذشته شورای تجارت و فناوری ایالات متحده و اتحادیه اروپا را راه‌اندازی کردیم که در مجموع نزدیک به 50 درصد تولید ناخالص داخلی جهان را به خود اختصاص می‌دهند. هفته گذشته، من با وزیر رایمندو، سفیر تای، و همتایان کمیسیون اروپایی خود برای همکاری در مورد استانداردهای فناوری جدید، هماهنگی در غربالگری سرمایه‌گذاری و کنترل صادرات، تقویت زنجیره تامین، تقویت فناوری سبز، و بهبود امنیت غذایی و دیجیتال و توسعه زیرساخت‌ها در کشورهای در حال توسعه گفتگو کردیم.

او می‌گوید:

« ما و شرکای اروپاییمان 17 سال دعوای حقوقی در مورد هواپیما را کنار گذاشتیم. اکنون، به جای بحث و جدل با یکدیگر، تلاش می‌کنیم تا زمینه بازی برابری را برای شرکت‌ها و کارگران خود در آن بخش تضمین کنیم.»

«ما با اتحادیه اروپا و سایرین برای حل و فصل اختلافات در مورد واردات فولاد و آلومینیوم کار کردیم و اکنون در حال گرد هم آمدن با یک دیدگاه مشترک در مورد استانداردهای بالاتر آب و هوا و محافظت از کارگران و صنایع خود در برابر تلاش‌های عمدی پکن برای تحریف بازار هستیم.»

«ما با اتحادیه اروپا همکاری می‌کنیم تا از حریم خصوصی شهروندان خود محافظت کنیم و در عین حال اقتصاد دیجیتال مشترک را که به جریان‌های گسترده داده‌ها بستگی دارد، تقویت کنیم.»

بلینکن همچنان به عنوان بخشی از این سیاست می‌گوید:

«ما با G20، به یک توافق مهم در مورد حداقل مالیات جهانی دست یافتیم تا رقابت را تا انتها متوقف کنیم، اطمینان حاصل کنیم که شرکت‌های بزرگ سهم خود را پرداخت می‌کنند، و حتی منابع بیشتری را برای سرمایه‌گذاری روی مردم به کشورها می‌دهند. بیش از 130 کشور تاکنون این قرارداد را امضا کرده اند.»

جانت یلن وزیر خزانه‌داری آمریکا روز سه شنبه17می، در سخنرانی خود در مجمع اقتصادی بروکسل از شیوه‌های اقتصادی و تجاری چین انتقاد کرد و از ایالات متحده و متحدانش در اروپا می‌خواهد تا برای به چالش کشیدن پکن و تنوع بخشیدن به زنجیره‌های تامین، متحد شوند.یلن می‌گوید: «ما منافع مشترکی در تشویق چین به پرهیز از اقدامات اقتصادی داریم که به همه ما زیان رسانده است. همه ما باید به دنبال ترغیب چین برای کنار گذاشتن شیوه‌های اعتراض‌آمیز باشیم. اگر بتوانیم این کار را انجام دهیم، شانس بیشتری برای رقابت با چین در زمین بازی برابر خواهیم داشت که به نفع کسب و کارها و مصرف کنندگان ما خواهد بود.» او گفت: « اگر چین نتواند با یکی از ما مقابل دیگری بازی کند، احتمالاً پاسخ مثبتی به خواسته‌های ما خواهد داد…. می‌توان این خطرات( چین) را با «حمایت کردن» بیشتر زنجیره‌های تأمین، از جمله موارد مربوط به مواد معدنی حیاتی، کاهش داد.»[17]

توسعه زیرساخت‌ها در کشورهای در حال توسعه

به منظور کاهش نفوذ چین در کشورهای در حال توسعه بلینکن می‌گوید:

«ما و شرکای G7 رویکردی هماهنگ، با استاندارد بالا و شفاف را برای برآوردن نیازهای زیرساختی عظیم در کشورهای در حال توسعه دنبال می کنیم.»

کشورهای G7 در ژوئن ۲۰۲۱طرحی را با عنوان ابتکار b3w به منظور مقابله با نفوذ استراتژیک چین و ارائه جایگزینی برای طرح کمربند و جاده برای توسعه زیرساخت کشورهای با درآمد کم و متوسط ایجاد کردند.[18]

تقویت ناتو

تقویت و توسعه ناتو بخشی دیگر از سیاست مهار چین است که در زیر تقویت اتحادها با فرا‌ آتلانتیک در حال پیگیری است. بلینکن در این باره می‌گوید:

«در لحظه آزمایش بزرگ، ما و متحدانمان ناتو را دوباره انرژی بخشیده‌ایم»

توسعه ناتو به آسیا برای مهار چین و قراردادن مفهوم تهدید چین برای ناتو بخشی از سیاست‌هایی است که آمریکا در اجلاس آتی ناتو در مادرید قرار است پیگیری کند.

  • 15 ژوئن ناتو با انتشار بیانیه‌ای برای نخستین بار قابلیت‌های نظامی روزافزون چین را تهدیدی علیه خود اعلام کرد. همچنین در بخشی از این سند آمده که چین «چالش‌های سیستماتیک» برای «نظم بین‌المللی قاعده‌مند» به دنبال دارد. این اتحاد نظامی متعهد شده که گفت‌ وگویی سازنده با چین در هر کجا و هر مساله که میسر باشد» را انجام دهد؛ از جمله در مورد مساله تغییرات آب و هوایی و درخواست از چین برای شفافیت بیشتر در مورد ارتش خود و بویژه «قابلیت‌های هسته‌ای و دکترین نظامی‌اش.
  • لوید آستین وزیر دفاع آمریکا در مورد سند استراتژیک جدید ناتو گفته است که واضح است که ناتو بدقت، چین و وضعیت امنیتی در اقیانوس آرام را زیر نظر خواهد داشت.[19]
  • ۱۶ژوئن، ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو پس از نشست وزرای دفاع ناتوگفت: ما در اجلاس مادرید ناتو در مورد یک مفهوم استراتژیک جدید ناتو تصمیم خواهیم گرفت که موضع خود را در مورد روسیه، در مورد چالش‌های نوظهور و برای اولین بار در مورد چین تعیین می‌کند.
  • در راستای سیاستهای توسعه ناتو به آسیا و مهار چین ناتو برای اجلاس آتی مادرید از ژاپن، کره جنوبی و استرالیا برای شرکت در اجلاس دعوت کرده است. [20]
  • لیز تراس وزیر خارجه انگلیس گفت که ناتو باید جلوی تهدیدات در اقیانوس هند و اقیانوس آرام را بگیرد و چشم‌انداز خود را به دموکراسی‌های خارج از عضویت خود، مانند تایوان گسترش دهد. او گفت:‌ اگر [چین] طبق قوانین بازی نکند، به صعود ادامه نخواهد داد و رشد اقتصادیش می‌تواند هدف قرار گیرد. چین به تجارت با G7 نیاز دارد. ما [گروه هفت] حدود نیمی از اقتصاد جهانی را نمایندگی می‌کنیم.» تراس گفت: «و ما انتخاب‌هایی داریم. ما به روسیه نشان داده‌ایم که در صورت نقض قوانین بین‌المللی چه انتخاب‌هایی را آماده می‌کنیم.» [21]

تلاش برای عدم دستیابی چین به فناوری‌های جدید

آمریکا بارها چین را به سرقت علمی و فناوری متهم کرده است و مدعی است که بخش زیادی از رشد فناوری چین در نتیجه تعامل او با غرب است، لذا تلاش می‌کند تا دستیابی چین به فناوری‌های جدید را مهار کند. و به این منظور دو راهبرد را پیگیری می‌کند.

  1. تقویت کنترلهای صادراتی خصوصا در فناوری‌های پیشرفته
  2. حفاظت بیشتر از همکاری‌های علمی و تحقیقاتی

بلینکن می‌گوید:

«ما در حال تقویت ابزارهای خود برای محافظت از رقابت فناوریمان هستیم. این ابزارها شامل کنترل‌های صادراتی جدید و قوی‌تر می‌شود تا مطمئن شویم نوآوری‌های حیاتی ما به دست افراد نادرست نمی‌رسد. همچنین حفاظت بیشتر از تحقیقات دانشگاهی؛ دفاع سایبری بهتر؛ امنیت قوی‌تر برای داده‌های حساس؛ انجام اقدامات غربالگری برای سرمایه‌گذاری دقیق تر به منظور دفاع از شرکت‌ها و کشورها در برابر تلاش‌های پکن برای دسترسی به فناوری‌های حساس، داده‌ها یا زیرساخت‌های حیاتی که زنجیره تامین ما را به خطر می‌اندازند یا موجب تسلط بر بخش‌های استراتژیک کلیدی می‌شوند.»

او می‌گوید که شرکت‌های آمریکایی فعال در چین در معرض انتقال سیستماتیک اجباری فناوری قرار گرفته‌اند، در حالی که شرکت‌های چینی در آمریکا توسط حاکمیت قانون ما محافظت می‌شوند.

بلینکن می‌گوید:

« پکن می‌خواهد خود را در مرکز نوآوری و تولید جهانی قرار دهد، وابستگی تکنولوژیکی دیگر کشورها را افزایش دهد و سپس از این وابستگی برای تحمیل ترجیحات سیاست خارجی خود استفاده کند. و پکن برای برنده شدن در این مسابقه تمام تلاش خود را می کند – برای مثال، از فرصت باز بودن اقتصادهای ما برای جاسوسی، هک کردن، سرقت فناوری و دانش برای پیشبرد نوآوری نظامی و تثبیت وضعیت نظارتی خود استفاده می‌کند. ما همانطور که مطمئن می‌شویم موج بعدی نوآوری توسط ایالات متحده و متحدان و شرکای ما راه‌اندازی می‌شود، از خود در برابر تلاش‌ها برای از بین بردن نبوغ یا به خطر انداختن امنیت خود محافظت می‌کنیم.»

  • ۱۳ ژوئن رویترز گزارش داد که قانون‌گذاران آمریکایی به دنبال تصویب لایحه‌ای هستند که سرمایه‌گذاری آمریکا در چین را محدود می‌کند. [22]
  • رویترز،23 می چند روز بعد از سفر بایدن به ژاپن گزاش داد ژاپن از دانشگاه‌ها می‌خواهد تا برای جلوگیری از نشت فناوری به چین و برای محافظت از مبادلات با دانشگاه‌های آمریکا و اروپا، بررسی دقیق‌تری از دانشجویان و دانشمندان خارجی انجام دهند.تلاش برای افزایش نظارت در دانشگاه، بخشی از فشار برای گسترش کنترل‌های صادراتی آن، همراه با لایحه جدید امنیت اقتصادی است که در این ماه در ژاپن تصویب شد.[23]

همکاری با چین در برخی چالش‌های بین‌المللی

بلینکن در سخنرانی خود می‌گوید که:« ما نمی‌توانیم اجازه دهیم اختلاف‌نظرهایی که ما را از هم جدا می‌کند، ما را از حرکت به جلو در اولویت‌هایی که ایجاب می‌کنند با هم، به نفع مردم و به نفع جهان، کار کنیم، باز دارد.» و اشاره می‌کند که ما می‌خواهیم با چین در حوزه‌های آب و هوایی، کوید۱۹، منع اشاعه و کنترل تسلیحات، بحران جهانی غذا، اقتصاد کلان جهانی و… با چین همکاری داشته باشیم و به همکاری‌های سابقمان ادامه دهیم. به نظر می‌رسد این همکاری‌ها می‌توانند بخشی از اهرم‌های کنترلی آمریکا برای مهار چین در برخی حوزه‌ها باشند.

تخریب تصویر چین

در ادامه سیاستهای مهار چین آمریکا نیاز دارد تا تصویر چین را در جهان بین متحدانش و بین کشورهای درحال توسعه تخریب کند و مانع از نفوذ بیش از پیش چین در این کشورها شود. به این منظور دولت بایدن سه راهبرد زیر را در دستور کار خود قرار داده است:

تخریب چهره حقوق بشری چین

بلینکن می‌گوید:

« زمینه دیگری از همسویی وجود دارد که ما با متحدان و شرکای خود به اشتراک می‌گذاریم: حقوق بشر. ایالات متحده همراه کشورها و مردم سراسر جهان در برابر نسل کشی و جنایات علیه بشریت که در منطقه سین کیانگ رخ می‌دهد، می‌ایستد، جایی که بیش از یک میلیون نفر به دلیل هویت قومی و مذهبی خود در اردوگاه‌های بازداشت قرار گرفته اند. ما در تبت، که مقامات به مبارزات وحشیانه علیه تبتی‌ها و فرهنگ، زبان و سنت‌های مذهبی آنها می‌پردازند، و در هنگ‌کنگ، که حزب کمونیست چین اقدامات سخت‌گیرانه ضد دموکراتیک را تحت پوشش امنیت ملی اعمال کرده است، با هم ایستاده‌ایم.»

9 ژوئن، پارلمان اروپا قطعنامه‌ای درباره «وضعیت حقوق بشر در سین‌کیانگ» تصویب کرد که از وضعیت حقوق بشر در منطقه سین‌کیانگ چین انتقاد کرد و مدعی شد که اقدامات مربوطه چین جنایت علیه بشریت است و خطر جدی «نسل‌کشی» را نشان می‌دهد.[24] پارلمان اروپا در این قطعنامه خواستار ممنوعیت واردات کالاهای ساخته شده با کار اجباری شد.[25]

ایجاد هراس از همکاری تجاری با چین

به منظور کاهش وابستگی کشورها به چین آمریکا باید بتواند جلو نفوذ روز افزاون چین را در میان متحدان و کشورهای در حال توسعه بگیرد. باید بتواند مانع از سرمایه‌گذاری‌های چین در این کشورها شود. بلینکن می‌گوید:

«ما انتظار نداریم که همه کشورها دقیقاً همان ارزیابی ما از چین داشته باشند. ما می‌دانیم که بسیاری از کشورها از جمله ایالات متحده روابط اقتصادی یا مردمی حیاتی با چین دارند که می‌خواهند حفظ کنند. ما نمی‌خواهیم کشورها را مجبور کنیم. ما می‌خواهیم آنها حق انتخاب داشته باشند. به طوری که تنها گزینه، سرمایه‌گذاری غیر شفافی نباشد که کشورها را در بدهی رها می‌کند، فساد را دامن می‌زند، به محیط زیست آسیب می‌رساند، نمی‌تواند شغل یا رشد محلی ایجاد کند، و اعمال حق حاکیمت کشورها را به خطر می‌اندازد. ما به طور مستقیم در مورد پشیمانی خریدارانی شنیده‌ایم که این معاملات می‌توانند این موارد را ایجاد کنند.»

او ادامه می‌دهد که همگرایی فزاینده‌ای در مورد نیاز به رویکرد واقع گرایانه‌تر به روابط با پکن وجود دارد. بسیاری از شرکای ما قبلاً تجربه دردناکی دارند که چگونه پکن وقتی انتخاب‌هایی را انجام می‌دهد که دوست ندارد، سخت برخورد می‌کند و مثال‌هایی از تقابل چین با سیاستهای استرالیا و فلیپین می‌زند.

در یک سال اخیر موسسات آمریکایی گزارش‌های متعددی منتشر کرده‌اند و به آسیب‌های حضور چین در کشورهای دیگر پرداخته‌اند. مسئله بحران بدهی‌ها و خسارت‌های زیست محیطی، عدم توجه پروژه‌های چین به بحث اشتغال و توسعه پایدار مواردی است که در این گزارش‌ها ذکر شده است. به عنوان مثال شورای روابط خارجی در مارس ۲۰۲۱ گزارش مفصلی را تحت عنوان« کمربند و جاده و اثرات آن بر ایالات متحده» [26] در این رابطه منشر کرده است. و فعالیتهای خبری بسیاری در این حوزه انجام شده است.

پیوند زدن مسئله اوکراین به تایوان

با حمله روسیه به اوکراین و عدم همکاری چین با غرب حملات غرب علیه چین شدت یافته است. آمریکا علاوه بر این تلاش می‌کند تا با پیوند زدن مسئله اوکراین و تایوان اتحاد شکل داده علیه روسیه را در مورد اوکراین در مسئله تایوان نیز با خود همراه کند.

بلینکن در این سخنرانی می‌گوید:

«دفاع پکن از جنگ پوتین برای از بین بردن حاکمیت اوکراین و تامین حوزه نفوذ در اروپا باید زنگ خطر را برای همه ما که منطقه هند و اقیانوس آرام را خانه می‌دانیم، به صدا درآورد.»

تغییر سیاست‌های نظامی آمریکا متناسب با تهدید چین

آمریکا نگرانی‌های زیادی از پیشرفت قدرت نظامی چین دارد. در گزارشی که اخیرا پلتیکو در این مورد منتشر کرده است و ماحصل چندین مصاحبه‌ با مقامات سابق و فعلی دفاعی آمریکاست آمده است که علاوه بر پیشرفتها و توسعه نظامی چین که خود را در قالب تعداد تجهیزات نظامی چین نشان می‌دهد، آمریکا با نقاط کور متعددی در مورد توان دفاعی چین روبه روست. در این گزارش آمده که «داخل تشکیلات دفاعی ایالات متحده، چین به عنوان «چالش سرعت» آمریکا توصیف می‌شود، به این معنی که پیشرفت نظامی پکن معیار اولیه‌ای است که ایالات متحده باید پیشرفت‌های خود را بر اساس آن اندازه‌گیری کند». [27]

بلینکن در این مورد می‌گوید که:

« بایدن به وزارت دفاع دستور داده است که چین را به عنوان چالش پیش رو خود نگه دارد تا اطمینان حاصل شود که ارتش ما جلوتر باقی می‌ماند.»

بلینکن در مورد رویکردهای نظامی آمریکا در تقابل با چین به چند راهبرد اشاره می‌کند:

  • بازدارندگی یکپارچه: «ما به دنبال حفظ صلح از طریق رویکرد جدیدی خواهیم بود که آن را «بازدارندگی یکپارچه» می‌نامیم. که شامل همراه کردن متحدان و شرکا؛ کار در حوزه‌های متعارف، هسته‌ای، فضایی و اطلاعاتی و تکیه بر نقاط قوت تقویت کننده خود در اقتصاد، فناوری و دیپلماسی است.»
  • استفاده از سیستم‌های نامتقارن: «دولت سرمایه‌گذاری‌های نظامی را از پلتفرم‌هایی که برای درگیری‌های قرن بیستم طراحی شده بود، به سمت سیستم‌های نامتقارن تغییر می‌دهد که در آن برد بلندتر، کشف شدن سخت‌تر و جابجایی آسان‌تر است.»
  • تغییر نحوه هدایت عملیات‌های نظامی «ما در حال توسعه مفاهیم جدید برای هدایت نحوه انجام عملیات نظامی هستیم.»
  • تجهیز متحدان: «ما وضعیت نیرو و ردپای جهانی خود را متنوع می‌کنیم، شبکه‌ها، زیرساخت‌های حیاتی غیرنظامی و قابلیت‌های فضایی خود را تقویت می‌کنیم. ما به متحدان و شرکای خود در منطقه نیز با توانایی‌های نامتقارن خود کمک خواهیم کرد.»
  • در راستای این استراتژی‌های نظامی دولت بایدن برخی اقدامات نظامی را در کشور‌های متحد آمریکا در منطقه برای مقابله با چین شاهد بوده‌ایم:
  • درگیر کردن ناتو با تهدید چین به منظور ایجاد بازدارندگی یکپارچه
  • فرماندهان نظامی ژاپن، ایالات متحده، کره جنوبی، فیلیپین و چهارده کشور دیگر هفته گذشته(هفته دوم ژوئن) در توکیو در گردهمایی سمپوزیوم رهبران دوزیستان اقیانوس آرام (PALS) شرکت کردند. واشنگتن امیدوار است همکاری بین این کشور‌ها بتواند به سیاست مهار چین آمریکا کمک کند.[28]
  • فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن، ۱۰ ژوئن از دیپلماسی جدید چین تحت عنوان دیپلماسی «واقع بینانه» خبر داد که برای مهار چین آماده می‌شود. افزایش شدید هزینه‌های دفاعی طی پنج سال آینده و کمک به کشورهای آسیایی، از جمله قایق‌های گشتی برای کشورهای جنوب شرق آسیا و جزایر اقیانوس آرام به منظور حفاظت از امنیت دریایی، از جمله سیاستهای جدید ژاپن است. او گفت ژاپن در حال بررسی دستیابی به سلاح‌های ضد حمله برای جلوگیری از حمله دشمنان بالقوه است.[29]
  • استرالیا و ژاپن در ماه ژانویه توافقنامه دسترسی متقابل به منظور تقویت همکاری‌های نظامی و دسترسی به پایگاه‌های نظامی یکدیگر امضا کرده‌اند. [30]

حمایت گسترده از تایوان

گسترش حمایت‌ها از تایوان به عنوان نقطه‌ درگیری چین و آمریکا در دوره بایدن به منظور مهار چین بیش از پیش گسترش یافته است. در سخنرانی بلینکن سه راهبرد برای حمایت از تایوان آمده است:

  1. تقویت توان نظامی تایوان: «ما به تعهدات خود تحت قانون روابط تایوان برای کمک به تایوان در حفظ قابلیت دفاع شخصی به اندازه کافی ادامه خواهیم داد. تا بتواند از ظرفیت خود برای مقاومت در برابر هرگونه توسل به زور یا سایر اشکال اجباری که امنیت یا سیستم اجتماعی یا اقتصادی تایوان را به خطر می‌اندازد استفاده کند.»
  2. حمایت از حضور تایوان در مجامع بین‌المللی.
  3. تقویت روابط اقتصادی با تایوان.

بلینکن می‌گوید:

«ما به گسترش همکاری خود با تایوان در مورد بسیاری از منافع و ارزش‌های مشترک خود ادامه می‌دهیم، از مشارکت معنادار تایوان در جامعه بین‌المللی حمایت می‌کنیم، روابط اقتصادی خود را با تایوان عمیق‌تر می‌کنیم.»

وزارت امور خارجه آمریکا روز سه شنبه 17می، اعلام کرد که تایوان باید اجازه داشته باشد در نشست هفته آینده سازمان بهداشت جهانی شرکت کند و استدلال کرد که محرومیت این جزیره به دستور چین بی‌دلیل است. تایوان از سال 2009 تا 2016 که روابط تایپه و پکن گرم شد، در مجمع جهانی بهداشت، نهاد تصمیم‌گیر سازمان بهداشت جهانی، به عنوان ناظر شرکت کرد. اما چین پس از انتخاب رئیس‌جمهور تایوان، تسای اینگ‌ون از ادامه مشارکت تایوان جلوگیری کرد.[31]

در نمودار زیر تلاش شده تا با یک نگاه اجمالی نشان داده شود که هریک از سیاستهای فوق نسبت به چین کدامیک از اهداف آمریکا را در تقابل با چین تامین می‌کند.

بررسی اهداف و سیاست‌های آمریکا در برابر چین - آمریکا - آمریکا, آنتونی بلینکن, چین, سیاست, نظم جدید

جمع‌بندی

سیاست‌های اعلامی دولت بایدن نسبت به چین تقابل با چین را بیش از پیش گسترده می‌کند و رقابت را از میان دو کشور به حوزه‌های مختلف بین‌المللی گسترش می‌دهد. در این بین باید نگریست که چه قدر آمریکا می‌تواند مانع نفوذ گسترده چین شود و چین چه رویکردی را برای مقابله با آمریکا انتخاب می‌کند.

منابع ____________________________________________________________________________________________________

[1] https://www.state.gov/the-administrations-approach-to-the-peoples-republic-of-china/

[2] https://www.foxnews.com/world/fight-rare-earth-minerals

[3]https://www.armstrongeconomics.com/world-news/world-trade/australia-and-india-form-an-alliance-to-lessen-reliance-on-china/

[4] https://www.globaltimes.cn/page/202205/1265988.shtml

[5]https://www.scmp.com/news/china/article/3180654/us-suspends-tariffs-some-solar-panel-imports-two-years-leaves-china-out

[6] https://www.wsj.com/articles/apple-looks-to-boost-production-outside-china-11653142077

[7]https://www.reuters.com/world/asia-pacific/biden-south-koreas-yoon-meet-amid-worries-about-north-korea-2022-05-19/

[8]https://www.reuters.com/markets/commodities/exclusive-europe-aims-revive-magnesium-output-by-2025-cut-china-reliance-2022-05-20/

[9]https://www.reuters.com/technology/skoreas-sk-announces-195-bln-investment-chips-batteries-bio-through-2026-2022-05-26/

[10]https://www.telesurenglish.net/news/US-Pushes-European-Community-To-Stand-Against-China-20220603-0014.html

[11]https://www.reuters.com/world/biden-envoy-visit-marshall-islands-us-concerns-grow-about-chinas-pacific-push-2022-06-08/

[12]https://www.reuters.com/world/asia-pacific/with-china-focus-biden-plans-150-million-commitment-asean-leaders-2022-05-12/

[13]https://www.reuters.com/world/asia-pacific/australia-warns-against-pacific-security-pact-china-says-interference-will-fail-2022-05-27/

[14]https://www.reuters.com/world/asia-pacific/china-signs-deal-with-samoa-australia-vows-pacific-islands-plan-2022-05-28/

[15]https://www.abc.net.au/news/2022-05-30/pacific-nations-shelve-region-wide-china-deal/101109614

[16]https://frontierindia.com/undersecretary-wendy-sherman-is-in-asia-to-soothe-fears-over-the-us-response-to-china/

[17] https://www.reuters.com/world/china/yellen-calls-us-european-allies-confront-china-together-2022-05-17/

[18]https://thediplomat.com/2021/06/build-back-better-world-and-the-belt-and-road-are-not-necessarily-at-odds

[19] irna.ir/xjJKMb

[20] https://www.nato.int/cps/en/natohq/opinions_196623.htm?selectedLocale=en

[21]https://www.theguardian.com/world/2022/apr/29/china-says-nato-is-messing-up-europe-and-warns-over-role-in-asia-pacific

[22] https://www.reuters.com/business/us-lawmakers-agree-china-investment-curbs-2022-06-13/

[23]https://www.reuters.com/world/asia-pacific/with-eye-china-us-ties-japans-universities-screen-foreigners-2022-05-23/

[24] https://www.globaltimes.cn/page/202206/1267791.shtml

[25]https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-06-09/china-deserves-new-sanctions-over-xinjiang-eu-parliament-says#xj4y7vzkg

[26]https://www.cfr.org/report/chinas-belt-and-road-implications-for-the-united-states/download/pdf/2021-04/TFR #79_China’s Belt and Road_Implications for the United States_FINAL.pdf

[27] https://www.politico.com/news/2022/06/15/china-military-00039786

[28] https://www.reuters.com/world/asia-pacific/japan-hosts-military-symposium-us-hopes-will-help-contain-china-2022-06-16/

[29]https://www.reuters.com/world/asia-pacific/kishida-unveils-shift-diplomacy-meet-external-challenges-faced-by-japan-2022-06-10/

[30]https://www.reuters.com/world/asia-pacific/australia-wants-broad-deep-security-ties-with-japan-minister-says-2022-06-15/

[31]https://www.reuters.com/world/asia-pacific/us-calls-taiwans-inclusion-upcoming-who-assembly-2022-05-17/