پس از تصویب طرح دو فوریتی «اقدام راهبردی برای لغو تحریمها و صیانت از منافع ملت ایران[1]» در مجلس و تایید آن توسط شورا نگهبان، رهبر معظم انقلاب طی دیدارهای خود با مردم و مسئولین در بیانات و سخنرانیهایشان سیاست قطعی نظام در موضوع هستهای را تعیین کرده و دورنمای کلی را به مسئولین ذیربط ابلاغ نمودند. در اینجا اسناد بالادستی پیرامون مذاکرات را بررسی نموده که شامل سخنان صریح رهبری و قانون راهبردی مجلس میباشد. این قانون در انتها پبوست خواهد شد.
گزیده بیانات
19 دی 1399 – سخنرانی تلویزیونی در سالروز قیام ۱۹ دی[2]
- فرض کنیم تحریم برداشته نخواهد شد -البتّه تحریم بتدریج دارد بیاثر هم میشود؛ یعنی دارد به صورت یک چیز لغوی درمیآید امّا حالا گیرم که تحریم باقی بماند- ما باید اقتصاد کشور را جوری برنامهریزی کنیم که با رفتن و آمدن تحریم و با بازیگریهای دشمن، در امر اقتصاد کشور دچار مشکل نشویم.
- اصلاً مسئلهی ما این نیست که آمریکا به برجام برگردد یا برنگردد. آنچه مطالبهی منطقی ما و مطالبهی عقلانی ما است، رفع تحریمها است؛ تحریمها باید برداشته بشود.
- اگر تحریمها برداشته شد، خب آن برگشت آمریکا به برجام معنایی خواهد داشت -البتّه مسئلهی خسارتها هست که جزو مطالبات ما است و در مراحل بعدی دنبال خواهد شد- امّا اگر چنانچه تحریمها برداشته نشد، برگشت آمریکا به برجام ممکن است حتّی به ضرر ما تمام بشود؛ به نفع ما که نیست، [بلکه] به ضرر ما هم ممکن است باشد.
- وقتی طرفِ مقابل، تقریباً به هیچ کدام از تعهّدات خودش در برجام عمل نمیکند، معنی ندارد که جمهوری اسلامی به همهی تعهّدات خودش در برجام عمل کند؛ لذا از مدّتی پیش تدریجاً بعضی از تعهّدات را لغو کردند، اخیراً هم تعهّدات دیگری را کنار گذاشتند. و البتّه اگر چنانچه آنها به تعهّداتشان برگردند، ما هم به تعهّداتمان برمیگردیم؛ بنده از اوّل هم همین را گفتم. از اوّلی که برجام مطرح شد، بنده گفتم که تعهّد در مقابل تعهّد؛ متناظر، کار آنها در مقابل کار ما؛ هر کاری که ما بنا است بکنیم، باید طرف مقابل هم متناظر با آن کار را بکند.
19 بهمن 1399 – دیدار فرماندهان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش[3]
- ما حق داریم برای ادامه برجام شرط بگذاریم. اگر میخواهند ایران به تعهّدات برجامی -که چند تعهّد آن را لغو کرده- برگردد، آمریکا باید تحریمها را کلّاً لغو بکند.، آن هم نه به زبان و روی کاغذ که بگوید لغو کردیم؛ نه، بایستی در عمل تحریمها را لغو کنند و ما راستیآزمایی کنیم و احساس کنیم که درست تحریمها لغو شده، آن وقت ما هم به این تعهّدات برجامی برمیگردیم.
1 فروردین 1400 – سخنرانی نوروزی خطاب به ملت ایران[4]
- ما در مقابله با تحریم دو راه میتوانیم برویم: یکی اینکه برویم سراغ تحریمکننده و از او خواهش کنیم، بگوییم «آقا شما ما را تحریم کردید، ما خواهش میکنیم که حالا مثلاً شما این تحریم را کم کنید یا بردارید»، او هم بگوید خیلی خب حرفی ندارم، این کارها را انجام بدهید -چند خواستهی استکباری روی میز بگذارد، بگوید این کارها را انجام بدهید- من یک مقدار از تحریم را کم میکنم؛ این یک راه است که در واقع راه ذلّت، راه انحطاط، راه عقبماندگی است. یک راه دیگر هم این است که نیروی داخلی خودمان را فعّال کنیم؛ ما تواناییهای خوبی داریم؛ این نیروها را فعّال کنیم و کالای تحریمی را در داخل تولید کنیم.
- سیاست کشور در باب تعامل با طرفهای برجامی و در باب خود برجام، صریحاً اعلام شده؛ از این سیاست هیچ تخطّی نباید کرد؛ این سیاستی است که اعلام شده، مورد اتّفاق هم بوده؛ یعنی این جور نیست که این سیاست، سیاست استثنائیای باشد در بین سیاست[های دیگر]؛ نه، این سیاستی است که مورد اتّفاق همه بوده. آن سیاست هم عبارت از این است که آمریکاییها باید تمام تحریمها را لغو کنند، بعد ما راستیآزمایی خواهیم کرد؛ اگر چنانچه به معنای واقعی کلمه لغو شده بود، آن وقت ما به تعهّدات برجامیمان برمیگردیم، یعنی بدون هیچ مشکلی به تعهّدات برخواهیم گشت؛ این سیاستِ قطعی است. قول آمریکاییها را [هم] معتبر نمیدانیم؛ اینکه بگویند ما برمیداریم و روی کاغذ بردارند، این فایدهای ندارد؛ عمل لازم است؛ باید در عمل تحریمها را بردارند، ما هم راستیآزمایی کنیم و مطمئن بشویم که تحریمها برداشته شده، آن وقت به تعهّداتمان عمل میکنیم.
- امروز شرایط نسبت به سال ۹۴ و ۹۵ تغییر کرده منتها به نفع آمریکا تغییر نکرده، به نفع ما کرده؛ شرایط تغییر کرده به نفع ایران نه به نفع شما!
- ما در این مطلبی که به عنوان راه حل پیشنهاد کردیم، عجله هم اصلاً نداریم. حالا بعضیها میگویند «آقا فرصت هست، فرصتسوزی نباید کرد»؛ بله ما هم معتقدیم که از فرصتها باید به موقع استفاده کرد و فرصتسوزی نباید کرد منتها عجله هم نباید کرد؛ عجله در مواردی خطرش و ضررش از فرصتسوزی بیشتر است؛ کما اینکه ما در قضیّهی برجام عجله کردیم؛ ما نباید عجله میکردیم؛ همهی کارهای آنها روی کاغذ بود، کارهای ما روی زمین بود؛ ما عجله کردیم کارهای خودمان را انجام دادیم، آنها هم کارشان را انجام ندادند، تعهّداتشان را انجام ندادند. البتّه این مسئلهی بسیار مهمّی است که ما توجّه داشته باشیم که صبر و حوصلهمان زیاد است و داریم کار خودمان را میکنیم؛ اگر چنانچه آنها همین سیاستی را که ما گفتیم قبول کردند و اِعمال کردند، خب همه چیز درست خواهد شد؛ [اگر] نکردند، به همین شکلی که امروز هست، بعد هم خواهد بود؛ اشکالی هم ندارد.
25 فروردین 1400 – محفل انس با قرآن کریم[5]
- سیاست کشور را ما اعلام کردیم و به مسئولین هم گفتهایم؛ هم از نزدیک گفتیم، هم با نوشته گفتیم، هم در جلسات گفتیم، هم در صحبت عمومی گفتیم؛ سیاست کشور معلوم است که چه کار باید بکنند. خب حالا تشخیص مسئولین ما این است که برویم مذاکره کنیم تا همین سیاست را اِعمال کنیم؛ ما بحثی در این زمینه نداریم، منتها باید مراقبت بشود که مذاکره فرسایشی نباید بشود؛ نباید جوری باشد که طرفها بخواهند همین طور مدام این مذاکره را کش بدهند که این برای کشور ضرر دارد.
- اینکه آمریکاییهای دائم اسم مذاکره را میآورند و مذاکرهی مستقیم با ایران را ما حاضریم و مانند این حرفها، این جور نیست که آمریکا بخواهد مذاکره کند تا اینکه یک حرف حقّی را قبول کند؛ نه، میخواهد مذاکره کند تا یک حرف باطلی را تحمیل کند!
- باید اوّل تحریمها برداشته بشود -چون ما خاطرجمع نیستیم به اینکه آنها وعده بدهند که تا حالا دهها بار به وعدههایشان عمل نکردهاند و ضدّ وعده عمل کردهاند، و حالا هم همین کار را خواهند کرد- لذا بایستی آنها کاری را که ما میگوییم اوّل انجام بدهند تا ما خاطرجمع بشویم که انجام گرفت، بعد ما آنچه تکلیفمان است انجام خواهیم داد.
6 مرداد 1400 – بیانات در آخرین دیدار رئیسجمهور و هیئت دولت دوازدهم[6]
- در این دولت معلوم شد که اعتماد به غرب جواب نمیدهد؛ به ما کمک نمیکند و هر جا بتوانند ضربه میزنند؛ آنجایی که ضربه نمیزنند، آنجایی است که امکانش را ندارند؛ هر جا امکان داشتهاند ضربه زدهاند؛ این تجربهی بسیار مهمّی است.
- یک بار توافقها را نقض کردند و کاملاً بیهزینه نقض کردند. و الان هم که [به آنها] گفته میشود شما بایستی قول بدهید، تضمین بدهید که نقض نمیکنید، میگویند نه، ما تضمین نمیدهیم؛ این را الان صریح به دوستان ما و به دیپلماتهای ما میگویند که ما تضمین نمیدهیم نقض نکنیم؛ نمیتوانیم چنین تضمینی بدهیم. اینها این جوری هستند. این تجربه است؛ این تجربه [است برای] دولت آینده، دولتمردان آینده.
6 شهریور 1400 – نخستین دیدار رئیسجمهور و اعضای هیئت دولت سیزدهم[7]
- کشورهای اروپاییِ همراه با آمریکا هم همین جور؛ آنها هم از لحاظ عهدشکنی و بداخلاقی کمتر از آمریکا نیستند؛ آنها هم مثل آمریکایند لکن در مقام زبانبازی و حرف زدن طلبکارند؛ همیشه طلبکارند. گویا این ما بودیم که مدّتها مذاکره را به مسخره گرفتیم و تعهّداتمان را زیر پا گذاشتیم و عمل نکردیم.
- دولت کنونی آمریکا هم هیچ فرقی با دولت قبلی ندارد؛ یعنی همین چیزی که الان اینها در زمینهی مسائل هستهای از ایران مطالبه میکنند، همان چیزی است که ترامپ مطالبه میکرد، که آن روز مسئولین بالای دولتی میگفتند که امکان ندارد، عاقلانه نیست و مانند اینها. امروز اینها همان را میخواهند؛ هیچ تفاوتی نکرده. او با یک زبان میگفت، اینها با یک زبان دیگری میگویند. باید به اینها توجّه کرد.
قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریمها و صیانت از منافع ملت ایران
در ماده هفتم «قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریمها و صیانت از منافع ملت ایران» قید شده است که «چنانچه کشورهای متعاهد از جمله کشورهای ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلستان، چین و روسیه) نسبت به اجرای تعهدات خود و رفع کامل تحریمها از جمله هستهای، نظامی، حقوق بشری و امثال آن علیه جمهوری اسلامی ایران اقدام کنند، دولت مؤظف است گزارش دقیق اقدامات انجام شده را به مجلس ارائه کند. کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و نیز کمیسیون انرژی مجلس ارزیابی خود را نسبت به این گزارش به منظور تعیین تکلیف در مجلس، به مجلس شورای اسلامی به استناد بند (۷) ماده (۴۵) قانون آییننامه داخلی مجلس ارائه میکنند.»
تحلیل اسناد بالادستی
اسناد بالادستی چهار موضوع «گستره تحریم»، «کیفیت رفع تحریم»، «تضمین» و « موضع مذاکراتی» را شامل میشود.
گستره تحریم
رهبر انقلاب با ذکر جملاتی نظیر «آمریکا باید تحریمها را کلّاً لغو بکند… در عمل تحریمها را لغو کنند و ما راستیآزمایی کنیم » و یا «آمریکاییها باید تمام تحریمها را لغو کنند، بعد ما راستیآزمایی خواهیم کرد » بر این نکته تاکید داشتهاند که مذاکرات بایستی به لغو کلیه تحریمها منتهی شود و هیچگونه اشارهای مبنی بر تحریمهای قبل و بعد از برجام نکردهاند و همچنین با عدم برچسب زنی به تحریمها، تفکیکی برای تحریمهای هستهای، موشکی و حقوق بشری قائل نیستند. ضمن آنکه مطابق با ماده هفتم قانون راهبردی مجلس نیز تنها شرط بازگشت ایران به تعهدات کامل برجامی، لغو تمامی تحریمها با هرگونه برچسبی است که تاکنون علیه ملت ایران اعمال کردهاند. این نشان میدهد که تحریم، تحریم است و فرقی نمیکند غرب آن را تحت چه عنوانی بکار ببرد. بنابراین لازمه یک توافق موفق، لغو کلیه تحریمهاست.
کیفیت رفع تحریم
با بررسی این اسناد مشخص شد که نه در قانون مجلس و نه در سخنان صریح رهبری که برگرفته از تصمیمات کلان نظام است، به هیچ عنوان رفع «گامبهگام» تحریمها یا «تعهد دربرابر تعهد» مطرح نبوده است. رهبری تاکید دارند که غربیها « تا حالا دهها بار به وعدههایشان عمل نکردهاند و ضدّ وعده عمل کردهاند، و حالا هم همین کار را خواهند کرد لذا بایستی آنها کاری را که ما میگوییم اوّل انجام بدهند تا ما خاطرجمع بشویم که انجام گرفت، بعد ما آنچه تکلیفمان است انجام خواهیم داد» و اظهار کردهاند که «اگر چنانچه تحریمها برداشته نشد، برگشت آمریکا به برجام ممکن است حتّی به ضرر ما تمام بشود؛ به نفع ما که نیست، [بلکه] به ضرر ما هم ممکن است باشد». این در حالیست که رفع گامبهگام تحریمها یعنی بازگشت آمریکا به برجام، قبل از برداشته شدن کامل تحریمها و بر این اساس با قوانین مجلس نیز مغایرت دارد. لازم به ذکر است که تکلیف ما یعنی بازگشت به تعهدات برجامی به بعد از انجام وعدههای دیگران موکول شده، که تاکیدی نهانی بر لغو تمامی تحریمها، قبل از هرکاری است. این نکته در مورد «توافق موقت» نیز صدق میکند. ضمن آنکه توافق موقت خود لازمه مذاکرات بعدی را هم فراهم آورده که در ادامه در ذیل موضع مذاکراتی بیشتر به آن پرداخته خواهد شد.
تضمین
رهبری با بیان بد عهدیهای غرب و استفاده از تجربه بدست آمده در این موضوع اظهار داشتند: «یک بار توافقها را نقض کردند و کاملاً بیهزینه نقض کردند. و الان هم که [به آنها] گفته میشود شما بایستی قول بدهید، تضمین بدهید که نقض نمیکنید، میگویند نه، ما تضمین نمیدهیم؛ این را الان صریح به دوستان ما و به دیپلماتهای ما میگویند که ما تضمین نمیدهیم نقض نکنیم؛ نمیتوانیم چنین تضمینی بدهیم.». ایشان همچنین فرمودهاند که «باید اوّل تحریمها برداشته بشود -چون ما خاطرجمع نیستیم به اینکه آنها وعده بدهند که تا حالا دهها بار به وعدههایشان عمل نکردهاند و ضدّ وعده عمل کردهاند، و حالا هم همین کار را خواهند کرد»، « قول آمریکاییها را [هم] معتبر نمیدانیم؛ اینکه بگویند ما برمیداریم و روی کاغذ بردارند، این فایدهای ندارد؛ عمل لازم است؛ باید در عمل تحریمها را بردارند، ما هم راستیآزمایی کنیم و مطمئن بشویم که تحریمها برداشته شده، آن وقت به تعهّداتمان عمل میکنیم.». این قبیل نکات در سخنان رهبری بسیار یافت میشود و نشان از گرفتن ضمانت اجرایی لازم را در عمل دارد. به عبارتی تا زمانی که نتیجه رفع تحریمها بصورت ملموس حس نشده و راستی آزمایی صورت نگرفته، بازگشت ما به تعهدات امری بیهوده است. پس آنها بایستی چنان تضمین دهند تا دیگر نتوانند بدعهدی کرده و عواقب سنگینی در قبال پیمانشکنی شامل حالشان شود.
موضع مذاکراتی
رهبر انقلاب با بیان استفاده درست از موقعیتها عنوان داشتهاند که «بعضیها میگویند «آقا فرصت هست، فرصتسوزی نباید کرد»؛ بله ما هم معتقدیم که از فرصتها باید به موقع استفاده کرد و فرصتسوزی نباید کرد منتها عجله هم نباید کرد؛ عجله در مواردی خطرش و ضررش از فرصتسوزی بیشتر است؛ کما اینکه ما در قضیّهی برجام عجله کردیم؛ ما نباید عجله میکردیم؛ همهی کارهای آنها روی کاغذ بود، کارهای ما روی زمین بود؛ ما عجله کردیم کارهای خودمان را انجام دادیم، آنها هم کارشان را انجام ندادند، تعهّداتشان را انجام ندادند.». نکته اول در این مورد پرهیز از شتابزدگی بیجاست، چنانچه این شتابزدگی در برجام نیز به ضرر ما تمام شد. با توجه به بیاثر شدن تدریجی تحریمها – «تحریم بتدریج دارد بیاثر هم میشود» – و متعاقبا کاهش اهرم فشار متخاصمان، ایران نباید عجلهای برای توافق داشته باشد و با هوشمندی عمل نماید. چرا که بارها و بارها شاهد عهدشکنی طرف مقابل و به سخره گرفته شدن توافقات بودهایم و اکنون نیز طلبکارانه موضع حق به جانب به خود گرفته و ایران را متهم به خروج از برجام میکنند. ایشان به کرات فرمودند که ایران باید غرب را راستیآزمایی کند و پس از تصدیق حسن نیت آنها، ما نیز به تعهدات باز خواهیم گشت. زیرا طبق فرمایشات رهبری «اعتماد به غرب جواب نمیدهد؛ به ما کمک نمیکند و هر جا بتوانند ضربه میزنند؛ آنجایی که ضربه نمیزنند، آنجایی است که امکانش را ندارند؛ هر جا امکان داشتهاند ضربه زدهاند».
ایشان همچنین خاطر نشان کردند که مذاکره نباید از موضع ضعف و به اصطلاح ملتمسانه باشد: « برویم سراغ تحریمکننده و از او خواهش کنیم، بگوییم «آقا شما ما را تحریم کردید، ما خواهش میکنیم که حالا مثلاً شما این تحریم را کم کنید یا بردارید»، او هم بگوید خیلی خب حرفی ندارم، این کارها را انجام بدهید -چند خواستهی استکباری روی میز بگذارد، بگوید این کارها را انجام بدهید- من یک مقدار از تحریم را کم میکنم؛ این یک راه است که در واقع راه ذلّت، راه انحطاط، راه عقبماندگی است»، چرا که در این صورت، به ازای فروش امتیازات اندک به ما، خواستههای بسیاری طلب میکنند و عملا ایران ضعیف شده را با ذلت تحت استعمار خود خواهند کرد. همچنین با بیان این نکته که «مذاکره فرسایشی نباید بشود؛ نباید جوری باشد که طرفها بخواهند همین طور مدام این مذاکره را کش بدهند که این برای کشور ضرر دارد»، پرهیز از عدم فرسایشی شدن مذاکرات را گوشزد نموده و حجت را تمام کردند که طولانی شدن روند مذاکره، به ضرر ایران و ایرانی است و این مطلب خود به نوعی تاکیدی نامحسوس است برعدم پذیرش توافق موقت. چرا که در توافق موقت، بناست توافقی صورت گیرد برای مذاکرات آینده پیرمون دیگر موضوعات. این مساله ایران را دوباره در دور باطل مذاکره برای سالها خواهد انداخت.
پیوست ______________________________________________________________________________________
قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریمها و صیانت از منافع ملت ایران
حضرت حجتالاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر حسن روحانی
رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران
در اجرای اصل یکصدوبیست و سوم (۱۲۳) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اقدام راهبردی برای لغو تحریمها و صیانت از منافع ملت ایران که با عنوان طرح دو فوریتی به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده بود با تصویب در جلسه علنی روز چهارشنبه مورخ ۱۳۹۹.۹.۱۲ و تأیید شورای محترم نگهبان، به پیوست ابلاغ میشود.
قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریمها و صیانت از منافع ملت ایران
ماده ۱- در راستای تأمین شروط نه گانه مقام معظم رهبری در خصوص توافق هستهای، سازمان انرژی اتمی ایران مؤظف است بلافاصله پس از تصویب این قانون، جهت مصارف صلحآمیز نسبت به تولید اورانیوم با غنای بیست درصد (۲۰%) اقدام و سالانه به میزان حداقل یکصد و بیست کیلوگرم آن را در داخل کشور ذخیره کند. همچنین سازمان مذکور مؤظف است نیاز کشور برای مصارف صلحآمیز اورانیوم با غنای بالای بسیت درصد (۲۰%) را به طور کامل و بدون تأخیر تأمین کند.
ماده ۲- در اجرای بند (۳) قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام مصوب ۱۳۹۴.۷.۲۱ و در جهت تحقق ظرفیت یکصد و نود هزار سو غنیسازی، سازمان انرژی اتمی ایران، مکلف است بلافاصله پس از تصویب این قانون، ظرفیت غنیسازی و تولید اورانیوم غنیسازی شده با سطح غنای متناسب هر یک از مصارف صلحآمیز کشور را، به میزان ماهانه حداقل پانصد کیلوگرم افزیاش دهد و نسبت به نگهداری و انباشت مواد غنی شده در کشور اقدام کند.
ماده ۳- برای تحقق هدف مندرج در ماده ۲۹، سازمان انرژی اتمی ایران مکلف است حداکثر ظرف مدت سه ماه پس از تصویب این قانون عملیات نصب، تزریق گاز، غنیسازی و ذخیرهسازی مواد را تا درجه غنای مورد نیاز، با حداقل یک هزار دستگاه ماشینهای نسل دوم پیشرفته (آیآر – تو ام) آغاز کند و همچنین در همین بازه زمانی، عملیات غنیسازی و تحقیق و توسعه با ماشین های نسل ششم (آیار- سیکس) را با حداقل یکصد و شصت و چهار ماشین از این نوع آغاز نموده و آن را ظرف مدت یکسال پس از تصویب این قانون به یک هزار دستگاه ماشین توسعه بدهد.
تبصره – سازمان انرژی اتمی ایران مکلف است برای انتخاب و تعیین مکان نصب و استقرار ماشینهای ذکر شده، استانداردهای سازمان پدافند غیر عامل را اخذ و اجرا کند.
ماده ۴- سازمان انرژی اتمی ایران مکلف است نسبت به بهرهبرداری از کارخانه تولید اورانیوم فلزی در اصفهان ظرف مدت پنج ماه پس از تصویب این قانون اقدام کند.
ماده ۵- سازمان انرژی اتمی ایران مکلف است در راستای بند (۴) قانون متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام، همزمان با عملیات بهینهسازی و راهاندازی عامل واکنش (راکتور) ۴۰ مگاواتی آب سنگین خنداب اراک، نسبت به طراحی یک عامل واکنش (راکتور) آب سنگین ۴۰ مگاواتی جدید با هدف تولید همسانهای پایدار (رادیو ایزوتوپ) بیمارستانی با جدول زمانبندی اقدام کند و جدول زمانبندی این موضوع را ظرف مدت یک ماه پس از تصویب این قانون به اطلاع مجلس شورای اسلامی برساند.
ماده ۶- دولت جمهوری اسلامی ایران مؤظف است در صورت عدم اجرای کامل تعهدات کشورهای متعاهد از جمله کشورهای ۴+۱ (آلمان، فرانسه، انگلستان، چین و روسیه) در قبال ایران و عادی نشدن روابط کامل بانکی و عدم رفع کامل موانع صادرات و فروش کامل نفت و فرآوردههای نفتی ایران و برگشت کامل و سریع ارز منابع حاصل از فروش، دو ماه پس از لازمالاجرا شدن این قانون در مجلس شورای اسلامی، نظارتهای فراتر از پادمان از جمله اجرای داوطلبانه سند (پروتکل) الحاقی را متوقف کند.
تبصره – منظور از دولت در این قانون حسب مورد قوه مجریه، هیأت وزیران و کلیه دستگاههای اجرایی ذیربط است.
ماده ۷- چنانچه کشورهای متعاهد از جمله کشورهای ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلستان، چین و روسیه) نسبت به اجرای تعهدات خود و رفع کامل تحریمها از جمله هستهای، نظامی، حقوق بشری و امثال آن علیه جمهوری اسلامی ایران اقدام کنند، دولت مؤظف است گزارش دقیق اقدامات انجام شده را به مجلس ارائه کند. کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و نیز کمیسیون انرژی مجلس ارزیابی خود را نسبت به این گزارش به منظور تعیین تکلیف در مجلس، به مجلس شورای اسلامی به استناد بند (۷) ماده (۴۵) قانون آییننامه داخلی مجلس ارائه میکنند.
ماده ۸- مسئول اجرای صحیح و کامل این قانون، رئیس جمهور، مقامات و مدیران مربوط و دستگاههای اجرایی ذیربط میباشند.
ماده ۹- مستنکفین از اجرای این قانون به تناسب امتناع یا ممانعت از اجرا به مجازات تعزیری درجه دو تا پنج قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲.۲.۱ محکوم میشوند.
قانون فوق مشتمل بر نه ماده و دو تبصره در جلسه علنی روز چهارشنبه مورخ دوازدهم آذرماه یکهزار و سیصد و نود و نه مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در تاریخ ۱۳۹۹.۹.۱۲ به تأیید شورای نگهبان رسید
محمدباقر قالیباف
منابع ______________________________________________________________________________________
[1] قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریمها و صیانت از منافع ملت ایران https://rc.majlis.ir/fa/law/show/1632857
[2] سخنرانی تلویزیونی در سالروز قیام ۱۹ دی – 19 دی 1399 https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=47066
[3] دیدار فرماندهان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش- 19 بهمن 1399 https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=47295
[4] سخنرانی نوروزی خطاب به ملت ایران – 1 فروردین 1400 https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=47576
[5] محفل انس با قرآن کریم – 25 فروردین 1400 https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=47709
[6] بیانات در آخرین دیدار رئیسجمهور و هیئت دولت دوازدهم – 6 مرداد 1400 https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=48356
[7] نخستین دیدار رئیسجمهور و اعضای هیئت دولت سیزدهم – 6 شهریور 1400 https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=48588